Köp- och leveransvillkor

 

Allmänna villkor

Följande allmänna villkor gäller för försäljning av produkter på Hildur.se / Hildurs Handel om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive kund och Hildur.se. Vid försäljning till konsument tillämpar Hildur.se de regler som följer av lagstiftning. Priserna anges i Svenska kronor, inklusive moms (25% på kläder och hemtextil och 12% på te och choklad). Inloggade företagskunder ser priserna ex. moms.

Hildur.se reserverar sig för uppenbara felskrivningar. Kunden ansvarar för att de kontaktuppgifter som angetts är rätt. För att göra en beställning på måste du ha fyllt 18 år. Alla försök till bedrägeri polisanmäls.

 

Fraktkostnader och leveranstider (Sweden)
Hildur levererar alla genomförda beställningar över 790 kronor kostnadsfritt inom Sverige. För beställningar under 790 kr har vi en enhetsfrakt på 59 kr.

Leveranstid vanligtvis inom 1-4 arbetsdagar.

 

Din beställning skickas från Hildur 1-3 dagar efter din beställning är gjord. Din leverans skickas med DHL (Posten för utlandspaket) och distribueras ut vardagar enligt deras egna villkor. Vanligtvis tar detta 1-2 arbetsdagar. Vi skickar med DHL eller Posten. 


För att kunna ge er kunder en snabb service så har vi ca 99% av produkterna på lager. Om du handlar en beställningsvara, en vara som är tillfälligt slut eller har en längre lev. tid angiven så kommer hela ordern skickas när den är komplett.

Kunden har alltid rätt att häva köpet vid långvariga leveransförseningar. Hävning av köp ska ske skriftligen via brev eller e-post. Hildur.se betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 10 dagar efter att skriftlig hävning har inkommit. Det kan finnas tillfällen då det är omöjligt att fullfölja en beställning, till exempel ifall Hildurs leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot Hildur.se. Hildur.seförbehåller sig därför rätten att friskriva sig från alla krav på ersättning från kunden gällande leveransförseningar.

Hildur.se ansvarar för transportrisken, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transporten till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Hildur.se. Kunden måste anmäla eventuella transportskador till Hildurs kundtjänst inom sju arbetsdagar från det tillfälle då leveransen togs emot. Kunden ansvarar därför för att avemballera och inspektera produkternas skick snarast efter mottagandet.

Om kunden upptäcker en transportskada ska kunden kontakta kundtjänst per e-mail info@hildur.se, eller på telefonnummer 031-102043. Observera att produkten inte får användas och att kunden måste behålla produktens emballage, så att detta kan besiktigas vid handläggning av skadeärende.

Vid ej uthämtade paket förbehåller vi oss rätten att debiterar kunden för täcka de kostnader vi har haft för frakt och hantering. Vi tar även ut en avgift för de varor som inte är i säljbart skick p.g av utgången datum eller försämrad kvalitet. Observera att ditt paket ligger kvar ca två veckor på Posten utlämningsställe eller DHL:s Servicepoint. Hämtas paketet inte ut i tid och därmed skickas tillbaka till Hildur.se tas en avgift ut på minimum 250kr för att täcka frakt och administrationskostnader. 

 

 

Betalningsalternativ

 

Kortbetalning

Betalning med betal- eller kreditkorten VISA & Master Card. Hildurs Handel använder DIBS som samarbetspartner för kortbetalningar. DIBS är certiferat enligt internationella kortutgivares skärpta säkerhetskrav (PCI) och erbjuder 3Dsecure/SecureCode som säkerhetsstandard.

3D Secure är en teknik framtagen av VISA för att verifiera dig som konsument när du betalar med Ditt kort på Internet. Standarden används även av MasterCard. Tekniken innebär att när du använder ditt kort för att köpa varor eller tjänster på Internet är det upp till din kortutgivare eller bank att identifiera dig. Identifikationen görs genom att du anger ett personligt lösenord eller kod vid köptillfället. Via krypterad kommunikation kontrolleras detta av kortföretaget via en speciell säkerhetsserver. Detta lösenord har du själv valt eller fått tilldelat av den bank som givit ut kortet. Fördelar för dig som konsument att använda en betaltjänst på Internet som erbjuder 3D Secure innebär att du får en möjlighet att verifiera att du är den verkliga kortinnehavaren, vilket innebär mindre risk att kortet används i bedrägligt syfte.

VISAs varumärke för att ange att korttransaktionen är verifierad med 3DSecure är "Verified by VISA" och MasterCards varumärke är "SecureCode".

 

Förskottsbetalning

När du gjort din beställning reserverar vi dina varor. Du betalar in den totala ordersumman på Hildurs bankgiro 5868-5629. Ange ditt namn och ordernummer som referens på inbetalningen. När vi ser att pengarna kommit in på kontot skickar vi varorna till er. Ordrar som inte betalats inom två veckor makuleras ur bokningssystemet. OBS! För att välja Förskottsbetalning klickar du i "Jag beställer som Företag" och då kommer du till en alternativ kassa som även gäller för privatpersoner. 

 

Klarna Faktura

Fakturan bifogas i paketet med dina beställda varor och du har 14 dagar på dig att betala. Vid val av faktura som betalningsmedel tillkommer inga extra avgifter. Hildurs Handel överlåter all administration av fakturor till Kreditor Europé.

Vid försenad betalning av fakturan utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% per månad + gällande referensränta. Vid frågor rörande påminnelseavgift/räntor, kontakta Kreditor. Förenklad kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd/registrerad adress, vid köp över 2000 kr görs sedvanlig kreditprövning. Läs mer om Klarna Faktura här


Klarna Konto (delbetalning)

Du väljer varje månad hur mycket du vill betala av på ditt belopp (lägst 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet) och kan alltid välja att betala av hela beloppet på en gång. Alla dina delbetalningsköp samlas på samma faktura. Betalning sker alltid den sista dagen i månaden, dvs du kan alltid betala efter att du har fått din lön. Första betalningen sker i slutet av nästa månad! Klarna tar ut en Årsränta på 19,5% samt en aviavgift på 29 kr, oavsett antal köp. Läs mer om Klarna Konto här

 

Beställningsförfarande

Beställning av produkterna sker främst via Hildurs webbshop. Vid genomförd beställning får kunden automatiskt en orderbekräftelse via e-post. Om kunden inte fått en orderbekräftelse efter ca 30 min bör denne kontrollera att angiven e-postadress är korrekt. Kvarstår problemet så kontakta Hildurs.se kundtjänst så skickar vi en orderbekräftelse manuellt. Följesedel (och faktura om kunden valt det som betalningsalternativ) skickas med tillsammans med de beställda varorna.

Hildur.se förbehåller sig för fel i information samt fel i specifikation, på samtliga i Hildurs sortiment befintliga produkter. All bildinformation ska ses som illustrationer och inspiration, och kan inte heller garanteras återge varans exakta utseende och egenskaper. Vid eventuella fel i angivande av lagerstatus eller om Hildur.se av någon anledning inte kan leverera en vara, reserverar Hildur.se rätten att korrigera detta i efterhand. Hildur.se kontaktar i så fall kunden i förekommande fall.

 

Presentkort

Presentkort köpta i på Hildur fungerar som giltligt betalningsmedel i 2 år från köpdatum för samtliga produkter på Hildur med undantag för presentkort.

 

Reklamation och returrätt

 

Ångerrätt

Enligt Distansavtalslagen så har du alltid öppet köp i 14 dagar när du handlar på nätet. (gäller även REA-varor). Ångerrätten gäller endast om produkten är i oförändrat skick, och ångerfristen börjar löpa från den dag kunden tagit emot produkten. Kunden betalar själv returfrakten och vi önskar att orginalförpackningen är med om möjligt. Ångrar kunden sitt köp skickas varan, väl förpackad tillsammans med kopia på följesedel (alt. uppgifter om namn och ordernummer) och gärna med anmärkning om öppet köp (så vi kan förbättra utbudet om det är återkommande returer) . Kunden ansvarar för returen av varan till dess att den mottagits av hildur.se. Ångerrätten gäller ej för företag eller för livsmedel samt för underkläder där förseglingen är bruten. Hildur betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 30 dagar efter att returnerad produkt kommit Hildur till godo.  

 

För att använda sig av ångerrätten ber vi våra kunder att kontakta oss på Hildur.se via mail till info@hildur.se alternativt telefon 031-10 20 43 för så smidigt förfarander som möjligt för alla parter.
 

 

Byte av vara

Vill du byta en vara vänligen kontakta oss på Hildur så vi löser det på smidigaste sätt. Om du ex. vill byta storlek på ett plagg så betalar du frakten till Hildur och vi står för frakten till dig (gäller ej alltid REA-varor)
 

Reklamationer

Vid reklamationer rekommenderar vi att kunden kontaktar Hildurs kundtjänst per mail info@hildur.se eller telefon 031-102043. Hildur ersätter Kunden för eventuella fraktkostnader i samband med en reklamation. Kunden skall inom skälig tid kontakta oss så vi kan rätta till felet. När vi fått varan till oss och kontrollerat den ersätter vi dig med varuvärdet och ev. fraktavg. Observera att du alltid bör ta kontakt med kundtjänst innan du returnerar något till oss.  info@hildur.se alt telefon 031-10 20 43.

 

Färger på produkter

Tyvärr är det ibland svårt att visa rätt färg på en produkt då färgåtergivningen på olika skärmar skiljer sig åt. Vissa färger är dessutom svårare än andra. Vi kan därför inte garantera att färgen stämmer fullt ut. Vi försöker ibland förklara färgen men i de fall du är osäker är du välkommen att maila elle ringa oss så kan vi vägleda dig. I vissa fall kan vi även skicka tygprover. 

 

Tvist

Vid en eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. 
 

OBS!

Hildur.se löser ej ut paket som returnerats mot postförskott eller efterkrav. Observera att vi tar ut Postens faktiska avgifter om du returnerar något som vi efterdebiteras för av Posten. 

 

Skador på paket och ej uthämtade paket
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. 

 

Vid ej uthämtade paket förbehåller vi oss rätten att debiterar kunden för täcka de kostnader vi har haft för frakt och hantering. Vi tar även ut en avgift för de varor som inte är i säljbart skick p.g av utgången datum eller försämrad kvalitet. Observera att ditt paket ligger kvar ca två veckor på Posten utlämningsställe eller DHL:s Servicepoint. Hämtas paketet inte ut i tid och därmed skickas tillbaka till Hildur.se tas en avgift ut på 250kr för att täcka frakt och administrationskostnader.

 

Säkerhet och sekretess
När kunden gör en beställning hos Hildur.se ska korrekt namn, adress (gärna telefonnummer för kontakt och mobil för ev. avisering av paket) anges. Väljer kunden att betala med Klarna Faktura eller Konto krävs även personnummer. Kundens personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i Personuppgiftslagen (PUL). I samband med köp godkänner kunden att Hildur.se lagrar och använder uppgifterna för att kunna fullfölja kundens köp. Hildur lämnar inte ut personuppgifter till andra företag eller personer än de som har med kundens beställning att göra. Kunden har rätt att begära ett registerutdrag över de uppgifter som finns registrerade. Hildur.se är också skyldig att på begäran av de registrerade rätta till uppgifter som är felaktiga, ofullständiga eller missvisande. 

 

 

Möjliga anledningar till att du inte får igenom din order:

  • För gammal version av din browsers mjukvara eller att operativsystemets mjukvara inte är uppdaterad.
  • Att Java-script inte stöds
  • Att säkerheten är på max i webbläsaren. 
  • Att alla fält inte är korrekt ifyllda. 

Orders from outside Sweden

Are you living outside of Sweden but inside EU and want to shop at Hildur.se? Please check the following conditions.

 

Minimum shopping amount: 500 SEK incl. VAT

Payment method: Only accept credit card payment at the moment
Delivery time: Normally it takes 3-8 working days (the delivery time might be longer due to the local delivery condition)
Shipping costs:

Denmark - 90 SEK 

Finland -190 SEK

Other European cuntries - 290 SEK

Other European countries include: 

Austria, Belgium, Bulgaria, Cyprus, Czech Republic, 

Denmark, Estonia, Finland, France, Greece, Hungary, 

United Kindom, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta,

Netherlands, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, 

Slovenia, Spain

Weight: Shipping price paid for up to 2 kg / order

 

If you want to make orders from Germany or Norway please contact us before you place an order. 

You will get a traceable parcel ID number of the package to follow the delivery status.

The trace number could be checked at http://www.posten.se/m/startpage.

More information about international shopping please click here

 

Svenska English 

E-postadress:

 


 
 

Fraktfritt på ordrar över 790 kr
(gäller inom Sverige)

Maxfrakt 59 kr

LÄS VÅRA KÖPVILLKOR

 

 

 
Klarna

Drift & produktion:
Wikinggruppen


Fri frakt på köp över 790kr

- Frakt 59kr / Faktura 0kr!

- Öppet köp i 14 dagar

- Leverans inom 1-4 dagar

- Gör din beställning i helgen - vi skickar på måndag!

start